2020. dec 22.

Aki bújt, aki nem… - Szezonelemzés 2020 2/1

írta: F1rka
Aki bújt, aki nem… - Szezonelemzés 2020  2/1

Ezt a szezont még sokáig emlegetni fogjuk! Volt itt minden, mint a jó boltban. Oké, a Mercedes-Hamilton duó gyorsan egyértelművé tette, hogy hiába a Red Bull év eleji fogadkozása, hogy na, majd most! A Mercedes azonban minden idők egyik legjobb (ha nem A legjobb) autóját rakta össze. Egy szezon azonban nem csak erről szól. Hogy miről? A teljesség igénye nélkül csak néhány momentum: Átigazolási dömping botrányokkal fűszerezve, soha nem látott és régen elfeledett pályák a naptárban, Ferrari motor- és RP másolási botrány, A Williams család kivonulása, a vírus miatt távolmaradó versenyzők és a helyükre beugrók nagyszerű teljesítménye, Grosjean újjászületése, friss arcok a dobogón és a rajtrács első sorában, 2 új futamgyőztes avatása, és megannyi őrült, kiszámíthatatlan vesreny, ami káoszba fordult.

íme a két részes szezonelemzés első része a konstruktőri tabella második felével. Kis statisztika, rövid összefoglalással és esetleges jövőképpel. Szigorúan szubjektíven. :)

(A táblázatokban az időmérőkre vonatkozó rész az elért eredményt büntetések nélkül mutatja. A versenyekre vonatkozó rész a végső eredményt mutatja az esetleges büntetések után. Azok a versenyek, amelyekben mindkét pilóta kiesett, nem számítanak bele.)

pierre-gasly2_1_1.jpg

A szezon egyik csúcspontja Pierre Gasly győzelme Monzában

williams.png

wlliams_stat.jpgA brit csapatnak nem volt egy egyszerű szezonja, az biztos. A nulla pont nagyon szomorú, ám kicsit csalóka. Többször is ott voltak a pontszerző hely környékén, de valahogy nem volt soha szerencséjük. A csapat komoly pénzügyi gondokkal küzdött, a Williams család eladta a csapatot, és volt olyan verseny, ahol a covid tizedelte meg a mérnöki állományt. Ennek ellenére egyértelműen fejlődtek, Russell pedig idén már a csapat vezéregyénisége tudott lenni. Ezenkívül Aitken személyében (ha még csak egy futamra is), de bevállaltak egy újoncot, aki nem vallott szégyent Latifivel szemben.

Russell: A kvalitásai egyértelműek. A mezőny egyik legtehetségesebb pilótája, aki komoly fejlődésen ment keresztül. Egy körön pedig most már egyértelműen a leggyorsabbak közé tartozik. Volt pár kisebb-nagyobb hibája, mint például amikor az SC mögött falhoz vágta az autóját, s ezzel együtt valószínűleg egy pontszerző helyet leintéskor, ám ezek inkább a szezon első felére tehetőek. De hát neki is meg kellett szoknia, hogy nem 2 kör hátrányban körözget, hanem a mezőnyben harcol. Hamilton helyettesítésekor pedig óriási pechje volt és elúszott neki a dobogó, de legalább megszerezte első pontjait. A beugrása pedig egyértelművé tette, ki lesz a jövő a csillagos márkánál.

 Latifi: Az első év mindig nehéz egy újoncnak. Annak pláne, aki nem tartozott még a kisebb kategóriákban sem az élmenőkhöz. A pénz viszont nagy úr, és ahhoz, hogy a gárda a felszínen maradjon, szükség volt a Latifi család pénztárcájára. Volt néhány jobb versenye a kanadainak, de ez egyelőre nagyon kevésnek tűnik. Egy Russell szintű tehetség mellett amúgy sem lehet könnyű az élet.

williamsf1_24462_hires-scaled-1.jpg

’21-et új tulajdonossal, új vezérigazgatóval, stabil háttérrel várják. Mindenképp azt várom tőlük, hogy végre pontokért harcoljanak, és ezeknek a csatáknak jó részét meg is nyerjék. A Williams nagy túlélő és remélem, ez a család kivonulása után is így marad. Hiszen a csapat marad, a név pedig kötelez. Van munka bőven, de jó úton járnak, és meggyőződésem, hogy hamarosan látjuk ennek az eredményét a pályákon is. Viszont el kell kezdeniük keresgélni legalább egy pilótát, mert könnyen előfordulhat, hogy Russell év végén távozik a Mercedeshez. Latifi vagy Nissany pedig nem fogja tudni pótolni.

haa04_1.jpg

haas_stat.jpg

Gene Haas csapata különös helyzetbe került. A csapat felépítése magában hordozza a kiszolgáltatottságot, ami idén nagyon kiütközött. Az autó 70%-át a Ferraritól veszik, a kasztnit sem önmaguk tervezik és készítik (a Dallara-val közösen), ezért ha beüt a baj, nem igazán tudnak rá reagálni. Márpedig beütött, méghozzá a Ferrari motor formájában. Ebbe most nem megyek bele részletesebben, a jövő héten jönni fog egy külön poszt a csapatról, mert a látszat ellenére sok érdekes dolog történt és történik a háttérben. A megoldhatatlan problémák a leggyengébb csapattá avanzsálták a Haast, amit többször nagyon bátor taktikai húzásokkal próbáltak egyensúlyozni.

Magnussen: a dán vaddisznó idén inkább csak a vakmerő manővereivel hívta fel magára a figyelmet, mintsem vezetési képességeivel. Pedig meggyőződésem, MAG kiváló pilóta (és az is, hogy ezzel egyedül vagyok az univerzumban), de hát egy vezethetetlen autóval nehéz mit kezdeni. Egy tökéletes példa a Haas bevállalós stratégiáira a hungaroringi verseny, ami nagyszerűen tükrözi a soha nem adom fel hozzáállását, hiszen még egy büntetés ellenére is pontszerző lett. Az F1-nek vége, de jön az IMSA, ahol szerintem győzelmekért harcolhat, és nem lennék meglepve, ha hamarosan az IndyCarban látnánk. Szerintem az lenne az ő igazi vadászterülete.

Grosjean: Szegény RoGro-ról mindenkinek a bahreini baleset fog eszébe jutni. Kapott egy második szülinapot. Egész karrierjében nagyon hullámzó teljesítményt nyújtott, de a csapat mindenképp hálás lehet neki, hiszen egy gyári istállónak mondott nemet hat éve, hogy fejest ugorjon az ismeretlenbe, és jó pár nagyszerű eredményt szállított Steineréknek. A lényeg, hogy jól van és remélem látjuk még versenyzni valahol. Simán el tudom képzelni WEC bajnokként egy hypercar-ban.

kevin-romain.jpg

 

Mint írtam, lesz a csapatról egy külön poszt, szóval most csak annyit, hogy elég ritka, amikor egy csapat mindkét pilótája egyszerre mond búcsút a száguldó cirkusznak. Bennem azért vannak kétségek a Schumacher-Mazpin párossal kapcsolatban. Mindenképp egy nagyon nehéz évre számítok tőlük, és arra, hogy inkább a ’22-es szezonra fognak fókuszálni. Nem lepődnék meg, ha ’21-et az utolsó helyen zárnák.

alfaracing_1.png

alfa_stat.jpg

Az Alfa nagyon gyengén kezdte a szezont, szinte csak tébláboltak a pályán. A szezon második felére viszont összekapták magukat, volt néhány kiváló versenyük. A Ferrari motor nekik is komoly hátrány volt, azonban ahogy az autó javulni kezdett, Kimi is egyre többször megmutatta, hogy jó az öreg a háznál. Volt pár verseny, ahol ők voltak a legkobb Ferrari motoros csapat, megelőzve a maranellóiakat.

Giovinazzi: Az olasz az időmérőkön simán felveszi a versenyt a csapatársával. A rajtjai pedig egészen kiválóak. A versenyeken viszont még mindig nagyon hullámzó a teljesítménye, ezért is tudja Kimi 12-5-re elverni. GIO az egyik jó példa arra, hogy hiába a nagyszerű szereplés az alsóbb kategóriákban, az F1 egy másik játszótér.

Raikkönen: Kimi idén az F1 történetének legtöbb futamán indult versenyzője lett. Mindezt úgy, hogy 2 évet kihagyott. Ez a nem semmi! :) Kicsit nehezen lendült bele az idei szezonba, de aztán megmutatta, hogy bizony van még ott race craft. Többször is a Ferrarikkal csatázott és nyert is ellenük, valamint lett a futam legjobbja is. És láthattunk egy igazi Kimi varázslatot is Portimaoban az első körben. Kétségkívül az egyik legzseniálisabb rajt volt az F1 70 évéből.

alfa.jpg

A csapatnak szerintem 2021 lesz az utolsó éve a Ferrarival karonfogva. Binottoék szerintem úgy fognak dönteni, hogy kiszállnak ebből a buliból. Ezzel együtt, valószínűleg GIO is kikerül a Ferrari kötelékéből, mivel az idei F2 szezon megmutatta, tele a Ferrari Akadémia jobbnál jobb fiatalokkal. A miértekre majd a fentebb emlegetett Haas-os posztban keressük a válaszokat. Szóval komoly változások előtt állhat a csapat. Hogy ez mennyire fog a jövő évi teljesítményükre hatni, az majd kiderül.

alphatauri-banner-768x253_1.jpg

tauri_stat.jpg

A Red Bull második csapata egy igazán kiváló szezonon van túl. Az időmérő itt is kiegyenlített a két pilóta között, azonban a versenyeken már nagyon komoly különbség alakult ki. Nagyon szoros volt a középmezőny és egy kis szerencsével még a Ferrarit is elkaphatták volna a konstruktőri tabellán. Két kiszuperált RB pilótától ez nem is rossz. :)

Kvjat: Az orosz torpedóban igazából én csalódtam. Egy örök ígéret marad nekem, aki anno még RIC-et is komolyan megizzasztotta. Aztán jött a váratlan VER-KVY csere, s innentől csak árnyéka lett önmagának. Rengeteg lehetőséget kapott arra, hogy újraépítse önmagát, ami félig-meddig sikerült is. Volt pár jó futama idén, de pechjére egy bombaformában levő csapattárs teljesen elhomályosította.

Gasly: Ez a szezon tele volt emlékezetes jelenetekkel és versenyekkel. Ezek közül Gasly monzai győzelme biztos, hogy a TOP 3-ban van. A francia elképesztő formában versenyzett szinte az egész szezonban, és amilyen mélyen volt a 2019-es belga verseny után, most pont annyira látványosan mutatta meg, hogy nagy hiba volt őt leírni. Nagyon nehéz lesz megtartani, ha továbbra is ilyen formában versenyez. Bár egy sok változós egyenlet része, nem lennék meglepve, ha a Renault egy szerződést tolna elé, Ocon helyét felkínálva neki. Várjuk a folytatást!

ap-24p6k9sy91w11_hires_jpeg_24bit_rgb-scaled.jpg

A RB-nak nagy tervei vannak az AlphaTaurival. A csapat nem lesz mindenáron „pilótanevelde” és ezzel egy időben jóval technikai több segítséget fog kapni az anyacégtől. Bár Horner és Tost enyhén szólva nem puszipajtások, ez a nagyfőnököt a legkevésbé sem érdekli, és kiadta a parancsot. Komoly erővel bíró csapatot akar látni a kisebbik gárdánál is. Reméljük, ez az év ennek az előszele volt. Az biztos, hogy az AlphaTauri márka bevételei elég meredeken kezdtek növekedni. Jövőre Kvjat helyét a RB-Honda üdvöskéje, Tsunoda veszi át, aki egészen remekül ment az F2-ben. Látatlanban ez sem tűnik egy rossz párosnak.

sfm_logo_1.jpg

ferrari_stat_1.jpg

Here is the red, where is the red? Ez itt a kérdés! Hogy kerül a Ferrari a konstruktőri hatodik helyre? Egyszerű: ennyit tudtak mutatni, és mákjuk van, hogy nem lettek hetedikek. Mert hát itt volt baj idén, nem kevés! Elkezdődött a motorbotrány utáni FIA-Ferrari titkos paktummal, valamint Binotto hazudozásával Vettel szerződését illetően, és a csapat idei éve onnantól folyamatos kereszttűzben zajlott. A gyenge autó, a még gyengébb kasztni, a sorozatos stratégiai hibák, és a többi, és a többi…. Ehhez képest, volt egy két jó versenyük, de az is inkább a körülmények szerencsés egybeesésén múlt, mint az autó teljesítményén. Álltak ők a konstruktőri harmadik helyen is év közben, de ahogy az ellenfelek pakolgatták fel az autókra a jobbnál jobb fejlesztéseket, az olaszok úgy kerültek egyre nagyobb hátrányba. Persze ők sem tétlenkedtek, és Vettel elmondása szerint nem az elvégzett munka mennyiségével volt a gond. Sokkal inkább a minőségével. Talán Mansell fogalmazta ezt a legjobban: Aki az F1-ben egy helyben áll, az olyan, mintha hátrafele menne. És pontosan ezt láttuk idén. Bár az elmúlt 10 évben nem ez volt az egyetlen szezon, amit győzelem nélkül zártak, és megnézve ezt az időszakot, nagyon hullámzó a teljesítmény, ilyen mértékű visszaesést ritkán látni. De az a festés az 1000. versenyen! Olyat kérek szépen, minden évben!

Leclerc: A monacoi két arca: egyrészről többször is bizonyította, hogy a legjobbak között a helye, és olyan teljesítményeket csalogatott elő az auttóból, amire nehéz szavakat találni. Másfelől többször is amatőr hibákat vétett, ezzel tönkretéve nem csak saját versenyét, de másokét is. A két legkomolyabb hibája ugyanúgy rajtbaleset volt. Egyszer saját csapattársát (és önmagát) ütötte ki a versenyből, másodjára meg rajta kívül VER találta magát a falban egy kamikaze manőver után. Talán ez az egyetlen pont, amin van még mit javulnia. De nincs kétség afelől, hogy zseniális dolgokra képes.

Vettel: Abban biztos vagyok, hogy a Ferrari nem hátráltatta direkt Vettelt. Inkább azt mondanám, nem igazán segítette. Hogy mi is történt pontosan közte és a csapat között, sosem fog kiderülni. Talán ha a német majd ír egy önéletrajzot miután visszavonult, megtudjuk mi zajlott a háttérben. Rettentő gyenge és frusztráló szezon van mögötte, aminek valószínűleg már nagyon várta a végét. Abban viszont biztos vagyok, hogy nem felejtett el vezetni. Egy négyszeres bajnokról, a Ferrari harmadik legtöbb győzelmét szerző pilótáról beszélünk. És a Török GP-n az is kiderült, hogy van még azért a tarsolyában egy- két trükk. Hogy ez mire lesz elég az Aston Martinban? Már alig várom, hogy megtudjam.

20092-f1-tuscan-gp-sunday.jpg

És hogy mire lesz elég a Ferrari teljesítménye jövőre? Ez is legalább ugyanolyan fontos kérdés. Innen nehéz lesz visszakapaszkodni, főleg azt látva, milyen szoros a mezőny a Mercedes és a RB mögött. Binotto távozását követeli a többség, de ezzel nem értek egyet. Abban viszont igen, hogy nem éppen csapatfőnöknek való. De ha már így alakult, hagyni kell nyugodtan dolgozni mindenkit. Binotto jól ismeri a cég működését, hiszen már a 90-es évek elejétől ott van, és végigjárta a ranglétrát. Valamint a múltban jó pár példa van arra, hogy amikor ad-hoc elkezdtek fejek hullani a csapatnál, annak még nagyobb káosz lett a vége. Amennyiben elindulnak felfelé az emelkedőn, azt jelenti jó úton járnak. Ha marad minden ugyanígy, akkor viszont nem lesz menekvés a felső vezetésnek és jönnek a lefejezések. Nagyon remélem, hogy az előbbi fog történni, mert az F1-nek úgy kell egy sikeres Ferrari, mint egy falat kenyér.

tbc.jpg

Szólj hozzá

Ferrari Alfa Romeo F1 Williams Vettel Grosjean Leclerc Raikkonen Russell Haas Magnussen Kvjat Gasly Latifi Giovinazzi AlphaTauri