2021. már 24.

Sorakozó!

írta: F1rka
Sorakozó!

Ha minimális késéssel is, de hétvégén nekirugaszkodnak a srácok, hogy lehúzzák minden idők leghosszabb szezonját. Szóval itt az ideje, hogy kicsit találgassunk! Ne is húzzuk az időt, nézzük kitől mire számítok!

v2_large_6b7b45cb80a8d04f9015235e5189f3136e027628.jpg

 

haas_1.jpg

Günther Steiner 19-re lapot húzott. Igaz, kényszerűségből, de komoly rizikót vállalt. Két újonc, és nulla fejlesztés. Csak annyi változott az autón, ami nagyon szükséges volt az új szabályok miatt. Mindent 2022 oltárán áldoznak fel és emiatt kukázzák ezt az évet. Ráadásul két újonccal, akiknek nulla F1-es tapasztalatuk van. De legalább végre az Uralkali biztos anyagi hátteret jelent. Mazepinre pedig lehet sok rosszat mondani, hiszen nagyon forrófejű pilóta, de azt nem, hogy tehetségtelen. Mick Schumacher pedig olyan marketing csatornákat nyit meg a csapat előtt, amik eddig zárva voltak az amerikai csapatnak. Na, és persze F2-es bajnok, szóval nem a családneve miatt lett a mezőny tagja. Azonban nagyon nehéz lesz ahhoz viszonyítási pontot találni, hogy mit hoznak ki az autóból, hiszen mindketten első szezonjukat fogják teljesíteni. És most máris bemondom az első meglepő jóslatomat. Szerintem Mazepin lesz év végén előrébb a ponttáblázaton. Mindezt pedig arra alapozom, Schumacher F3-as és F2-es éveit nézve, hogy neki bizony az első év egy új kategóriában finoman fogalmazva sem sikerült jól. A másodikban viszont mindkét nevelőszériában hatalmas fejlődésen ment keresztül, ami mindenképp jó hír a Haasnak, hiszen ők már most 2022-re készülnek. Nagyon meg lennék lepve, ha idén nem ők végeznének a konstruktőri utolsó helyen.

 

williams.jpg

A csapat még mindig fényévekre van régi önmagától, de talán már látszik a fény az alagút végén. A család kivonult és átadta helyét az új tulajdonosoknak, akik remélhetőleg épp olyan elszántak lesznek, mint ők. Kicsit szorosabbra fűzték az együttműködést a Mercedes-szel, és náluk van a jövő egyik potenciális világbajnoka is. Minden adott ahhoz, hogy Jánvári Zsolték szerezzenek végre pár nagyon értékes pontot. Russell már megmutatta tavaly, hogy az egyik legnagyobb tehetség a mezőnyben, bár még voltak buta hibái, amit jól jelez, hogy holtversenyben az élen végzett büntetőpontok tekintetében. Szerintem utolsó évét tölti a csapatnál és jövőre már a Mercedesben látjuk, az utolsó közös évükben pedig igazi vezéregyéniségként elindíthatja az F1 harmadik legeredményeesebb csapatát fel az emelkedőn. Latifinek ez lesz a második éve a mezőnyben. Ez pedig (mint már többször is írtam), mindig a legnehezebb. Már nem újonc, nincs bocsánat. Fel kell venni a tempót és bizonyítani, hogy nem csak a családi kassza miatt van itt. Nem azt várja tőle senki, hogy megverje Russellt, hanem hogy ne fél másodpercre legyen tőle. Komoly feladat a kanadainak. Összességében előrelépést várok a Williamstől és egyértelmű elmozdulást a 10. helyről. Megvan bennük, ez biztos. Remélem, be is bizonyjtják mindenkinek.

 

alfa_1.jpg

Az Alfa sincs könnyű helyzetben. A svájci gárda szerintem utolsó évét tölti az olasz cég neve alatt, és azt vizionálom, hogy a Ferrarival is meg fog szakadni a kapcsolat. Maranello egyértelműen a Haas mellett tette le a voksát, és ez sok mindent magával hozhat. De Vasseur nem az a fajta csapatfőnök, akit ez nagyon zavarna. Megdolgoztatta a mérnököket, mert nem akar még egy olyan évet, mint a tavalyi. A pilótapáros ismeri a csapatot, azonban GIO ülése nagyon rezgett tavaly. Engem nagyon meglepett, hogy végül megtartották. Szerencsés az olasz, mert Schumachert a Haas happolta el, Ilott támogatói pedig még az F2-es indulást sem tudták összehozni anyagilag, hiába a Ferrari akadémia hátszele. Idén mindenképp sokkal kiegyensúlyozottabb teljeítmény kell tőle, és a csapattársát nem csak az időmérőkön kell megszorongatnia. A jégember, igaz, már veszített némi időt az egykörös tempójából, de még mindig nagyon gyors tud lenni, tapasztalata pedig felbecsülhetetlen. A tavalyi év második felében pedig megmutatta, van még egy- két trükk a tarsolyában. Szóval, rajta nem fog múlni a jó szereplés, az biztos. Az autó sokat fejlődött, és az egyiket még mindig egy világbajnok vezeti. A legfőbb kérdés tehát az, mit fog tudni a vadiúj Ferrari motor. Amennyiben tényleg komoly előrepés történt tavalyhoz képest, a nyolcadik hely a minimum elvárás.

letoltes_1_4.jpg
Mick Schumacher

 

 

alpine.jpg

Nagyon nehéz megtippelni, mi lesz Renault kirakat csapatával. Pénz: pipa. Átalakított csapatstruktúra: pipa. Sztárpilóta: pipa. Innovatív megoldások az autón: pipa. Hogy mi nincs? Például továbbfejlesztett motor. Márpedig ebben a hibrid érában ha valaki nem fejleszt az előző évi motorján, az nem jó ómen az álomskönyv szerint. Mert lehet akármekkora a büdzsé, akármilyen jó csapatvezetés és vezetheti az autót a mezőny egyik legjobb és legtöbb tapasztalattal rendelkező pilótája, ha nincs elég lóerő a motorborítás alatt. Ocon tavaly kissé rozsdásnak tűnt, bár végül sikerült megszereznie első dobogóját. De inkább az bizonyosodott be róla, hogy túlhájpolták a fiatal franciát. Ezt kell majd magáról lemosnia, ami úgy lehetséges, ha megveri, de minimum szorosan követi csapattársát a pontok gyújtögetésében, ami számomra igencsak kétsége, hogy sikerülni fog. Azt a csapttársát, akik sokan az F1 egyik legjobb versenyzőjének tartanak és sokszor úgy hivatkoznak rá: aki legyőzte Schumachert. A 2x bajnok Alonso tékozló fiúként tért vissza egykori bajnok csaptához két év kalandozás után. Sikerre éhesen. Azonban előre szóltak, hogy sokkal inkább a 2022-es szezonra fókuszálni és bizony nem létszükséglet nekik az, hogy idén végre ne csak a dobogó alsóbb fokaira álljanak fel. Mindent összevetve azt mondom most, küzdelmes évük lesz, amiben Ocon végleg el fog veszni, így be kell majd érniük egy hetedik hellyel.

 

tauri.jpg

A tippelésben itt kezdődnek a gondok. Ember legyen a talpán, aki előre meg tudja mondani, hol is áll a csapat az erősorrendben. Egy biztos, ha olyan ütemben fejlődnek, mint ’19-ről ’20-ra, akkor jó sok borsot törhetnek a közvetlen előttük állók orra alá. Főleg, hogy a kissé szürke teljesítményt nyújtó Kvjat helyett megjelent a japán szupertehetségnek kikiáltott Cunoda (vagy Tsunoda, ki mit szeret, nekem mindegy.). A Red Bull akadémista tehetségét nem lehet megkérdőjelezni, szélvészgyors volt az F2-ben. Bár az F1 más kategória, nekem az az érzésem, hogy a három újonc közül egyértelműen ő a legtehetségesebb. Sokat várok tőle. Mint ahogy Gaslytól is. A francia egyrészről kényelmes helyzetben van, hiszen igazi vezére lett a csapatnak és tavaly egyértelműen a mezőny egyik legjobb pilótája volt. Önbizalomban nem lehet hiánya futamgyőztesként. Mársészről ez az éve vízválasztó lesz a karrierjében. Vagy képes olyan teljesítményt nyújtani, hogy 2022-ben már egy nagy csapat alkalmazza (pl. RB vagy Alpine, amit el tudok képzelni) vagy megreked és sodródni fog a kis- és középcspatoknál az árral.  Az AlphaTaurinál nincs hosszútávú szerződés, ott sorakozik az ajtóban Vips, Camara és a többiek. Szóval most nyomás alatt kell legalább ugyanazt a szintet hoznia, mint amit láttunk tőle az elősző szezonban. Azonban azt is láttuk, hogy előtte ugyanez a nyomás mit tett vele RB versenyzőként. A versenyeszköz ismét nagyon jónak tűnik, persze a tesztek nem a legjobb viszonyítási pontok. De ha az autó és a pilóták is hozzák azt, ami bennük van, akkor még nagyobb meglepetést okozhatnak, mint tavaly. Én azt várom, ez így is lesz, ezért pedig simán leeshet nekik egy konstruktőri 6. hely.

 

aston.jpg

Nagyon sokat gondolkodtam rajta, hogy a Ferrarit vagy az Astont rakjam-e az ötödik helyre. Más-más úton, de szerintem ugyanoda jutottak el. Lawrence Stroll csapata sok pénzt és energiát fektet abba, hogy minél eredményesebbek legyenek, azonban nem biztos, hogy a tavalyi autójuk átalakítása telitalálat lett. Sok gondjuk volt. A csapat ugyan képes a kis költségvetéséből nagyszerű dolgokat alkotni, szerintem most egy kis megbicsaklás következik. Félreértés ne essék, az idei is egy jó, és főleg gyönyörű autó lett. Annyi szponzoruk van és olyan pénzeket kapnak tőlük, mint még soha a csapat fennállása óta. De tavaly is nagyon hullámzó teljesítményt nyújtottak, és idén is erre számítok, Mercedes támogatás ide vagy oda. Ez az ingadozás Lance Strollra különösen igaz, ez végigkíséri eddigi karrierjét. Tud nagyszerű dolgokat csinálni, azonban ha nem az ő kedve szerint zajlanak az események, mintha egyből hitehagyottabb módba kapcsolna. Mára nem kétséges, bebizonyította, hogy itt a helye a mezőnyben. De nem tudja stabilizálni a jó formáját,ami sok pontba került tavaly is és ez idén sem lesz másképp. Vettel már más tészta. Óriási gödörből kell kimásznia, azonba egy négyszeres bajnokot nem szabad leírni. Élete legroszabb szezonján és egy eléggé viharos Ferrari szakításon van túl. Úgy vélem, jó közegbe került. Sikerorientált csapat, akiknek éppúgy szükségük van a németre, mint fordítva. Arra számítok, hogy hozni fogja a jó eredményeket, azonban ezzel a csapat pont ott lesz összteljesítményben, ahol eddig is volt.

 

ferrari.jpg

Ismét egy bátor tipp. Nem bolondultam meg teljesen, nyugi. :) Egész egyszerűen abból indulok ki, hogy a Ferrarinak nem lehet zsinórban két győzelem nélküli szezonja, különben a Tifosi meglincseli őket. Sainz-cal kaptak egy stabil, jól teljesítő pilótát, akiben benne van a bravúr lehetőssége is. Még mindig fiatal, de már komoly tapasztalata van, hiszen ez már a negyedik csapata, ami szintén jól jön ilyen nehéz időkben. Leclerc pedig Maranello koronaékszere, aki elmondhatja magáról, hogy soha senki nem kapott olyan hosszú (5 éves) szerződést a Ferrari történetében, mint ő. Mondjuk az már más kérdés, melyik félnek van nagyobb szüksége a másikra. Jelen pillanatban inkább a Ferrarinak Leclercre. Binottónak azonban ez év a mindent vagy semmit éve lesz. Amennyiben tényleg akkora fejlődés lesz az autó és motor terén, amire számítok, akkor megmaradhat a csapatvezetői székben, de ha marad a tavalyi forma… akkor bizony ciao. A tesztek alapján nekem úgy tűnik, megoldották a problémáik nagy részét, főleg a motor területén. Így egy erős párossal, ha nem is lehetnek ott a bajnoki címért vívott csatában, komoly előrelépést várok és 1-2 meglepetés győzelmet. Ezzel pedig megelőzik a kissé féloldalas Aston Martint is, ami külön presztízs a márka számára, hiszen a sportautógyártásban és a különboző GT sorozatokban is egymás ellenfelei.

images_18.jpg
Fernando Alonso 

 

mclaren_2.jpg

Tavaly kellett egy kis szerencse is a konstruktőri harmadik helyhez (na meg a RP  pontos büntetése), idén azonban ezt más saját erőből is elérik. Szisztematikus munkával, történelmi mélységekből álltak fel, ami jelzi az erejüket. Egyértelműen az egyik legjobban szervezett csapat jelenleg, ahol mindenki pont abban a pozícióban van, ahol a leghasznosabb. Norris az ifjú titán, Zak Brown kis kedvence, aki második évében bebizonyította, lehet rá építeni és bírja a nyomást. Sainz-cal tavaly már felvette a versenyt, azonban idén szintet kell lépnie, ugyanis megérkezett Ricciardo. Az ausztrál komoly erősítést jelent, hiszen többszörös futamgyőztes, aki bárkivel fel tudja venni a versenyt azonos technikával. Ha Norris tartja a fejlődési ütemét, akkor ez egy nagyon erős páros lesz. A médiának meg igazi csemege, hiszen két viccmester lesz egy csapatban. A McLaren-Mercedes nagyon erősnek ígérkezik és nem lennék meglepve, ha idén már futamgyőzelmet ünnepelnének.

 

rb.jpg

Ha van csapat, akik legyőzhetik idén a Mercedes-Hamilton párost, az a Red Bull. Minden év elején megy a fogadkozás, hogy na, majd idén…de valami mindig félresiklik. Épp ezért nem merem azt mondani, hogy bajnokok lesznek. Verstappen egyértelműen a mezőny TOP 3 pilóta egyike, aki már tavaly is szinte végig hiba nélkül vezetett. Bár néhány futamgyőzelemért és a világbajnoki címért menni nem ugyanaz, de nem úgy tűnik, mint aki ne bjrkózna meg a nyomással. Azonban egyedül kevés ehhez, amit Hornerék is tudnak és éppen ezért jött Perez a csapathoz. A mexikói óriási rutinnal rendelkezik, nagyon gyors és a mezőny egyik legnagyobb gumimágusa. Komoly stratégiai előnyt fog jelenteni, hogy idén már két autóval szorongathatják a Mercedeseket és végre nem félkarú óriásnak fognak tűnni. Azonban mindehez kell még valami. Mégpedig az, hogy szakítsanak a Red Bull „hagyománnyal” és ne bukdácsolva kezdjenek neki egy szezonnak. Úgy tűnik, végre az első futamtól kezdve egy szinten lesznek a nagy riválissal és ha a Honda tényleg annyi fejlődött, mint ahogy mondják, akkor bármi megtörténhet.

merci.jpgA hibrid éra uralkodóit eddig kétszer tudták igazából megszorongatni. 2017-ben és 2018-ban Vettel és a Ferrari féltávig tartotta a lépést velük, de aztán jött a második felvonás és mindenkit földbe döngöltek. Tavaly pedig megalkották az F1 történetének egyik legjobb autóját, ami egy 6x világbajnok kezében simán átgázolt a mezőnyön. Az idei felkészülés nem volt probléma nélküli, viszont a németek már bebizonyították nem egyszer, hogy nagyon rövid idő alatt is képesek olyan megoldásokat eszközölni, ami másoknak hónapokba telhet. Bottasnak valószínűleg ez az utolsó esélye, hogy megszorongassa a bajnokot, és bebizonyítsa, több van benne néhány győzelemnél. Jövőre, vagy így, vagy úgy de már nem lesz Hamilton csapattársa. Az angol szerintem utolsó szezonját kezdi meg és a cél nem lehet más, mint, hogy nyolc címmel a zsebében vonuljon vissza. Ha van bennem egy kis kétely az csak abból adódik, mennyire tudja még magát motiválni egy hétszeres bajnok. Na meg, mennyire sikerült megoldani csapatának a motor és váltóproblémákat.Összességében tehát így néz ki az én tippem a csapatok erősorrendjére:

  1. Mercedes
  2. Red Bull
  3. McLaren
  4. Ferrari
  5. Aston Martin
  6. AlphaTauri
  7. Alpine
  8. Alfa Romeo
  9. Williams
  10. HAAS

Az első három és az utolsó három helyben viszonylag biztos vagyok. Viszont középen óriási kavarodás lehet és az sincs kizárva, hogy az AlphaTauri lesz a negyedik, a Ferrari meg csak hetedik. Nüanszok és pillanatnyi formák fognak dönteni erről.

images2.jpg
Vajon ki lesz a nyerő ember?

 

A fő kérdés persze nem ez, hanem az egyéni sorrend. Ez pedig megtippelhetetlen. Persze nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy VER és HAM között fog eldőlni a bajnoki cím. Viszont ebben nagy szerepe lesz csapattársaiknak, amiben érzésem szerint a Red Bull egy kicsit jobban áll most Perezzel. A Mercedes nyomás alatt képes hibázni, ezt már láttuk párszor, csak éppen egy autóval ezt nehéz elérni. Éppen ezért létfontosságú lehet Perez szereplésse. Mint ahogy Bottasé is. Bár Szocsi óta tudjuk, a finn hajlamos néha a csapat akaratával szembe menni, és egyre jobban frusztrálja a másodpilóta skatulya. Azonban idén nem biztos, hogy Wolffék megengedhetik maguknak azt a luxust, hogy hagyják Bottast szabadon menni. És mivel hajlamos a teljesítménye az ingadozásra, könnyen előfordulhatnak olyan rádióüzenetek, amik így kezdődnek: „Valtteri, it’s James”. De ha tippelnem kéne, azt mondanám, hogy 70-30 az esély Hamilton javára. Aztán majd mikor Verstappen három futam után 75 ponttal fog állni, megyek és átgondolom az életem.

A többieknél már ’csak’ az a kérdés, mi lesz a csapaton belüli sorrend. Ez nálam eléggé világos.

A McLarennél hiába tartom Norrist nagy tehetségnek, egy csúcsformában levő Ricciardót idén még nem fog tudni megverni.

Mint ahogy a Ferrarinál is egyértelműen Leclerc a favorit és hiába is hangoztatják, nincs első számú pilóta, nincs a csapatvezető, aki egy pillanatig is gondolkodna, melyik pilótájának kedvezzen, ha a helyzet úgy hozza. Sainz az egyik legkellemesebb meglepetés volt nekem tavaly, mégis Leclerc a befutó.

Az Astonnál kicsit faramuci a helyzet, hiszen a tulaj fia az egyik versenyző. Azonban Vetteltől kiegyensúlyozott, jó teljesítményt várok, ellentétben Strollal, így ez sem kérdéses számomra.

Az AlphaTaurinál a feje tetejére kellene álljon minden, hogy ne Gasly legyen előrébb év végén. Tsunoda a három újonc közul a legtehetségesebb nálam, azonban az első évében nem vérok tőle világmegváltást. Jövőre már szigorúbb leszek vele. :)

Az Alpine-nál nincs kérdés. Alonso két év kihagyás után is jobb lesz, mint Ocon. Egész egyszerűen azért, mert annyival jobb versenyző, és a csapat mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy jól érezze magát.

Az Alfa Romeo párosa bár pontokban közel volt egymáshoz, viszont versenytempóban azért kijött a különbség. Kimit szinte biztos, hogy idén is balszerencsék sora fogja sújtani, de ennek ellenére is megveri Giovinazzit.

A Williamsnél sem lehet kérdés, ki a jobb. Bár maximum csak pár pontot fognak szerezni, de Russell annyival jobb Latifinél, képtelenség, hogy ne ő legyen előrébb a végén.

A HAAS párosát a legnehezebb megtippelni, hiszen két újoncról van szó. Bár sokan Schumahert várják jobbnak, én ebben nem vagyok biztos. Sőt. Első évükben, szerintem Mazepin, ha csak kicsivel is, de jobb lesz. Év végén pedig előveszem ezt a posztot és jókat nevetek azon, mennyire nem találtam el. :D

De kíváncsi vagyok a véleményetekre, ha gondoljátok, írjátok meg kommentben.

Szólj hozzá

Ferrari Alfa Romeo Norris F1 Red Bull Mercedes Alonso Williams Schumacher Vettel McLaren Hamilton Perez Leclerc Raikkonen Aston Martin Russell Sainz Ricciardo Bottas Alpine Verstappen Stroll Ocon Gasly Latifi Giovinazzi AlphaTauri HAAS Mazepin Tsunoda