2021. ápr 29.

Kell vagy nem kell a F1 sprintfutam?

írta: F1rka
Kell vagy nem kell a F1 sprintfutam?

A hét egyértelműen legnagyobb híre, hogy hivatlosan is jönnek a sprintversenyek. Ami nekem pont a legrosszabbkor jött, ezért kicsit kalandos lett ennek a posztnak a megírása. Először egy McLarenről szóló cikket kezdtem el, majd amikor kiderült, hogy a Red Bull motorrészlegének vezetője a Mercedestől lett átcsábítva, akkor abba fogtam bele. Aztán bejelentették, hogy mindenki megállapodott mindenkivel és jönnek a sprintversenyek idén, s ez pedig felülírt mindent. Persze a másik két téma sem lett kukázva, jönnek majd azok is. De ha már mindenki erről beszél, akkor lássuk, mit is takar ez a formátum valójában! Szóval nem is akkor, amikor akartam, nem is arról, amiről akartam, de megszületett a heti poszt.

britishgp2019_sun_pirelli_silverstonesunday6-181347-oasno4msizulpw0xbkdq7na3oqhn8ncwj927ogqpy8.jpg

Előre bocsátom, nekem tetszik az ötlet, bár a kivitelezésben, úgy tűnik, hogy vannak kisebb-nagyobb problémák. Most hagyjuk a ’régen minden jobb volt’ hülyeséget, az csak karakterpocsékolás. Főleg, hogy az F1 mindig is az innovációról és a megújulásról szólt. De ha kicsit elkezdjük boncolgatni a témát, azért kiderül pár igencsak érdekes vagy furcsa dolog. Az biztos, hogy eddig ez a legnagyobb változás, amit a Liberty Media be tudott vezetni. Azt le se lehetne tagadni, hogy inkább a show emelése és a több pénz beszedése az elsődleges cél. Az amerikai jelenlét alapból egyre erősebb a sportban. Jött a HAAS, majd a Liberty megvette az egész cirkuszt. Megérkezett Zak Brown a McLarenhez, és egyre több amerikai szponzor tűnt fel a csapatnál. A Williams új tulajdonosi köre is innen került ki, na, és persze jövőre jön a Miami GP. Eközben már három évadot láttunk a Netflixen a DTS-ből stb, stb. Szóval várható még pár változás, bár azzal, hogy Domenicalli váltotta Chase Carey-t az F1 élén, talán nem esünk át a ló túlsó oldalára az amerikanizálódással.

De kezdjünk is bele és nézzük meg, hogy fog kinézni az olasz, az angol és a brazil (amennyiben nem törlik) nagydíj hétvégéje! Úgy kezdődik minden pénteken, ahogy szokott: egy hatvan perces szabadedzésel. Azonban délután rögtön belecsapunk a lecsóba, és jön az időmérő edzés, ami az eddig megszokott módon fog történni és ez adja a szombati sprint rajtrácsát. Szombat délelőtt lesz egy FP2 majd délután, amikor normálisan az időmérő lenne, jön a sprintverseny, amit 100 km-ben határoztak meg, tehát ha nem történik semmi különös, akkor nagyjából fél óra lesz. Az első három helyezett kap pontot 3-2-1 elosztásban és a befutója lesz az adott nagydíj rajtsorrendje. Ez a már a szokott módon és időben kerül megrendezésre.

Itt el is érkeztünk egyből néhány problámához! Hogy is nevezzük ezt a szombati futamot? Nagydíjnak nem lehet, hiszen az a vasárnapi futam. A befutója adja a nagydíj rajtsorrendjét, de kvalifikációnak sem lehet, hiszen az pénteken lesz. Olvastam már időmérős gyorversenyt, sprint kvalifikációt, kvalifikációs gyorsversenyt, kvalifikációs sprintversenyt stb. Nevezzük most röviden sprintfutamnak, vagy sprintversenyek az egyszerűség kedvéért!

A következő kérdés, hogy kit kell feltüntetni pole pozíciósként? Aki az időmérőt nyeri pénteken, vagy aki a sprintfutamot szombaton? Ha az egyiket kinevezzük annak, akkor mi lesz a másik neve? Lehet, hogy ezek csak részletkérdések, de például az, aki annyira nézi az F1-et, hogy vasárnap bekapcsolja a tévét rajt előtt öt perccel, és kikapcsolja leintés után öt perccel, annak lesz meglepetés. És még a legfontosabb kérdések tényeg csak ezután jönnek!

sei_75259317-640x360.jpg

Eddig ugyebár az időmérő megkezdésétől életbe léptek a parc ferme szabályok, amik tiltottak szinte minden komolyabb korrekciót az autón, kivéve néhány apró beállítást. Ezek most a pénteki időmérő kezdetétől fognak élni. De akiknek feltűnt, hogy lesz egy FP az időmérő és a sprintfutam között, azokban a kérdés is megfogalmazódott egyből: Ez meg milyen parc ferme? Hát igen, ez a parc ferme light. Ugyanis az időmérő után egy rakás dolgot még megváltoztathatnak az autón. Például olyan ’apróságokat’, mint a hasmagasság, felfüggesztés, kerékdőlés kerékösszetartás stb. A szombati sprintverseny után irány ismét a parc ferme, de itt is lehet dolgozni az autón. A kopó alkatrészeket, mint pl. a féktárcsák kicserélhetik és a fékhűtésen is lehet változtatni (milyen jól jött volna ez az Aston Martinnak Imolában). Még a súlyelosztáson, valamint a motor, a sebességváltó és a fékhűtő nyílásokon is változtathatnak (utóbbi hármat csak az FIA engedélyével). A legfőbb ok persze erre a nyitott parc ferme-re, hogy a sprintversenyen megsérült autókon ki lehessen cserélni az elemeket a nagydíjra. Sőt, amennyiben az adott alkatrész egy másik specifikáció, azt is feltehetik a sérült helyére.

A csapatok persze nem mentek volna ebbe az egészbe bele, ha nem kapnak cserébe valamit. Ez a valami pedig természetesen pénz. Minden istálló kap 150 ezer dollárt sprintfutamonként, ami összesen 350 ezer dollár bevételt jelent. A gondjuk igazából soha nem ezzel volt, hanem azzal, mi van ha a sprintfutamon összetörik az autó bármilyen okból kifolyólag? Ezt már nem szerették volna abból a büdzséből finanszírozni, ami a költségvetési sapkába tartozik. Szóval megállapodtak, hogy ha jelentős kár keletkezik az autókban, akkor a javítás 200 ezer dollárig nem számít bele a költségplafonba. Bár, hogy mi számít jelentősnek, azt jótékony homály fedi egyelőre. Ez mindenesetre három futamon már 600 ezer dollár, amihez ha hozzávesszük azt, amit csak az indulásért kapnak, már hajszál híján egymilliónál tartunk. Ez már azért annyira nem rossz üzlet.

A gumiszabályok is átalakulnak. Eddig ugye az volt, hogy aki bejutott a Q1-be, annak azon a gumin kellett rajtolni, amin a legjobb idejét futotta a Q2-ben, a többieknek pedig szabad gumiválasztás volt. Most ez a következőképpen fog módosulni: A szabadedzéseken szabad gumiválasztás lesz természetesen, azonban a mennyiséget korlátozzák, mivel a Pirelli nem fogg több szettet hozni ezekre a hétvégékre. Az FP1-en kettő, az FP2-n egy garnitúrát használhat el minden versenyző. Az időmérőre öt szett abroncs áll rendelkezésre autóként, de csak a lágyakból. A sprintversenyen nem lesz kötelező boxkiállás, és így összesen 2 garnitúrát ad a Pirelli autónként. Arról azonban, hogy ez lágy, közepes vagy kemény legyen, minden pilóta maga dönt. Ha ezeket összeadjuk, akkor maximum 2 szett vadiúj abroncsa marad mindenkinek a vasárnapi versenyre. Valamint mindenki szabadon választhat, hogy milyen specifikációjú gumin akar rajtolni. Ez magával hozza azt is, hogy eltörlik a ’legalább két fajta abroncs használata egy versenyen’ szabályt is ezen a három hétvégén. Szóval jól megvariálták. A 4 szett inter- és 3 szett esőgumi mennyisége is változik. Ezt felemelik kilencre, de persze nem az F1 lenne, ha nem bonyolítanák meg ezt is. Megpróbálom egyszerűen megfogalmazni. Ha az FP1-esős, mindenki pilóta kap plusz egy garnitúra köztes esőgumit. Ezt azonban az edzés után visszaadhatják a Pirellinek, akik kicserélik egy új szettre. Ha a sprintfutamon esik, az ott elhasznált köztes vagy sima esőgumikat (egy szettet) szintén visszaadhatják a gumiszállítónak, hogy kapjanak egy újat helyette. Így jön ki a kilenc garnitúra autónként. Világos nem?

Ennyit a technikai és anyagi háttérről. A nagy kérdés azonban az, hogy tényleg szükség van erre? A válasz bonyolult és nem is tudjuk addig meg, míg le nem ment mindhárom ilyen hétvége. Viszont azért vannak jó és rossz előjelek egyaránt. Bár az F1 fél szemmel mindig a TV közvetítési adatokat böngészi és ezáltal úgy tűnik, hogy biztosra mennek egy pénteki időmérővel, azért jegyezzük meg. Ez bizony még bőven munkaidőben fog lezajlani, ami okozhat még problémákat. A másik fő gond, hogy ezt mintha kicsit kapkodva hozták volna tető alá. Kb egy éve tervezgetik és persze nem egyszerű olyat kitalálni, amire minden csapat rábólint. De már megint mintha kicsit fordítva ülnének a lovon a döntéshozók. A cél ugyebár, hogy minél izgalmasabbak legyenek a hétvégék (és ezzel minél több pénz folyjon be), de pont ezt a célt szolgálná a jövőre bevezetésre kerülő nagy szabályváltozás. Mintha az F1 és az FIA nem hinne a projektjében és már megint egy művi megoldást választanának.

skysports-mclaren-mercedes_5276650.jpg

A sprintversenyek után nem lesz semmilyen ceremónia, de az első három helyezett pontot kap. Igaz, nem sokat, de mióta bevezették a leggyorsabb körért járó pontot, látjuk, hogy minden egyes pontért lehajolnak a legnagyobbak is. Végül is, dőlt már el világbajnoki cím fél ponttal is, szóval sose lehet tudni. Viszont akiknek nem lesz esélye a dobogóra, nem biztos, hogy belemennek fölösleges harcokba. Félő, hogy a harmadik sortól lefele inkább már csak sétakocsikázás lesz ebből, nem pedig küzdelem. A hajtáslánc felhasználható egységeinek számán nem változtattak, éppen ezért inkább kímélő üzemmódba kapcsolnak, mintsem kockáztassanak egy-egy rajtbüntetést a vasárnapi futamokon.

De zárjuk pozitívan a dolgot! Mert szerintem van pár dolog, ami dícséretet érdemel. A legfontosabb, hogy az F1 végleg elvetette a fordított rajtrácsos agymenést. Na, ha valami, az az ötlet tényleg a borzalmak borzalma. De itt van például az is, hogy a vasárnapi pole pozíciós pontot kap az első helyért. Igaz, a mögötte lévő kettő is, de hát valamit valamiért. Ez messze nem idegen a motorsporttól és van pár open wheel széria, ahol használják ezt a megoldást. Ha a versenyben futott leggyorsabb körért jár a plusz pont, akkor szerintem ez is simán belefér. Félő volt, hogy belenyúlnak az időmérő lebonyolításába, ami már jó hosszú ideje így van és ennél jobbat nem hiszem, hogy ki lehetne találni. Bár veszít az értékéből, láttunk már pár borzalmas időmérős lebonyolítást. jelenleg két fő eseménye van egy hétvégén. Az időmérő és a verseny pénteken és szombaton. Ehhez hozzácsapnak még egy fő eseményt. Bár az időmérő munkanap lesz, ez a pályáknak is jó lehet. Hiszen több, egész hétvégés jegyet tudnak eladni, amiből több pénzük lesz, amiből több és jobb fejlesztést tudnak megvalósítani, ami még több embert vonzhat a következő évben. Szerintem egy kicsit még mindig mostoha az, ahogy a versenyre kilátógató hétköznapi szurkolóval bánik az F1. Erre ékes példa a tavalyi Nürburgring. A FOM-nak nincs pénze a helyi jegyárakból, a TV-s jogdíjakból viszont annál több. Ezért nem is tesz sokat mondjuk olyan szurkolókért, akiknek pl csak állójegyre van pénzük. A promóterek sem fürdenek úgy a pénzben, mint Dagobert bácsi, szóval nekik minden olyan kezdeményezés, amivel több jegyet lehet eladni, jól jön. És azt se felejtsük, hogy két rajtot fogunk látni, ami mindig nagy izgalmakat tud tartogatni.

Jelenleg sokkal többet nem tudunk ezekről a sprintfutamokról. De lehet, hogy nem is baj. Sokszor megkapja az F1, hogy túl kiszámítható. Most léptek egy bátrat, és meg merték húzni, hogy szezon közben bedobnak három ilyen hétvégét. Tele jó és kevésbé jó ötletekkel, de ha meg se próbálják, akkor nem is lesz semmi. Ha pedig nem jön be, akkor sincs semmi.

Legalább megpróbálták. Akár még valami nagyon jó dolog is kisülhet belőle.

Szólj hozzá

sprintfutam