2020. ápr 12.

Heti apró

írta: F1rka
Heti apró

Az elmúlt hét legfontosabb F1 hírei röviden.

Kemény tárgyalások zajlottak  a héten a Liberty, az FIA és a csapatok között az új szabályokról, azon belül is főleg a költségplafon további csökkentéséről. Ami biztos, hogy a 2022-re eltolt új szabálycsomagot nem halasztják el még egy évvel. A jövőre bevezetésre kerülő 175 millió dollárt szeretné a csapatok többsége lejjebb vinni. A cél 125 millió lett volna, de azt a három nagy kapásból elutasította. 150 millióról tárgyalnak, de csak feltételekkel. A gondjuk a K+F költségek. Ugyanis nekik az jóval magasabb, mint azon csapatoknak, akik tőlük vesznek összetevőket, vagy akár komplett rendszereket. Ráadásul a 2022-es autókat csak jövőre kezdhetik el fejleszteni, ami már beleesik a költségkorlátozásba, ezért úgy gondolják, ez őket hátrányosabban érinti, mint a többieket. A boxmeccs még folytatódik.

A megbeszéléseken felmerült egy új fejlesztési zsetonrendszer bevezetése. Ez abból állna, hogy  kiválasztanak 20 választható összetevőt. Ebből lehet egyszerre kettőt választani és azon dolgozni. A részletek még nem világosak,  további egyeztetések lesznek ebben az ügyben is. Ami érdekes, hogy pár éve az FIA már pár évvel ezelőtt bevezetett egy zsetonrendszert, de az teljesen életképtelen volt, ezért megszüntették.   

A Liberty igazgatótanácsának tagjai is beálltak a sorba és önként lemondott mindenki a fizetése 20%-áról.  Arról nincs pontos adat, hogy ez számszerűleg mennyi, de biztos, hogy nem kevés.  A csapatok szintén erre az útra léptek, és elkezdték a kényszer szabadságolásokat is.

A Liberty következő döntése az volt arra az esetre, ha mégis el kell halasztani a szezont, hogy kinyitja a 400 millió dolláros készpénz tartalékát valamint még felvesz 500 millió dollár hitelt a csapatok kifizetésére.

Hivatalosan is bejelentették a Kanadai nagydíj halasztását. Montreal a kilencedik futam lett volna június 14-én.  A következő a sorban a Francia nagydíj lenne. Valószínűleg az is halasztva lesz, a tárgyalások és egyeztetések folyamatosan zajlanak.

A csapatok összeültek és szavaztak, 21 nap helyett 35 nap lesz a kötelező leállás időtartalma a gyárakban. Ezt egyhangúlag megszavazták, majd jelezték az FIA-nak , ami egyből elfogadta és ki is hirdette a döntést.

A Mercedes F1-es motorrészlege és a University College London közösen rekordgyorsasággal kifejlesztett egy új légzéssegítő eszközt.  A 100 óra alatt tervezett és legyártott maszkból jelenleg napi ezret tudnak előállítani. Viszont a hatalmas érdeklődés miatt az összes tervrajzot és a komplett  gyártási technológiát felrakták a netre és ingyenesen hozzáférhetővé tették.

A Red Bull, az Osztrák nagydíj rendezőjeként bejelentette, kész a rendszerük egy dupla nagydíj lebonyolítása. A Pirelli jelezte, részükről nem olyan egyszerű ennek a kivitelezése. Kb 3000 abroncs kellhet egy dupla hétvégére, ami komoly gondot jelentene a gumigyártónak. A gyártással és a logisztikával talán elboldogulnak, viszont a pályán nem tudnak tárolni ennyit.

A Red Bull továbbra sem engedi el az FIA és a Ferrari között lévő titkos egyezséget, ami a tavalyi motorbotrány vizsgálat vége lett. Továbbra is tudni szeretnék, mi történt a vizsgálat alatt és hogy mire jutottak.  Jean Todt azt nyilatkozta, hogy megbüntették a Ferrarit és bár ő szívesen elmondaná a részleteket, azt csak a Ferrari beleegyezésével teheti meg.

Ross Brawn adott egy hosszú interjút a naptár alakulásáról. Ebben szó volt arról, hogy ha július elején el tudnák kezdeni a szezont, még mindig beleférne  akár 19 futam is egy új naptárba. Ebben lehetnek zárt kapus rendezések és dupla versenyek is egy-egy hétvégén. A nézők nélküli versenyek biztos, hogy több vitához fognak vezetni a promóterek és a Liberty között. Valahogy kompenzálni kell majd a pályákat, hiszen nekik a jegyeladás a legfőbb bevétel.  Egy 18-19 futamos sűrített naptár így nézne ki: 3 hétvége zsinórban, 2 hét szünet, és ez ismétlődne.  Ebben az esetben a  fő problémát a logisztika fogja okozni és az utcai pályák, amiket nem tudnak elmozdítani az eredeti naptárból.  

2020. április 12-én 90 évesen elhunyt Sir Stirling Moss. 1951 és 1961 között versenyzett az F1-ben. Négyszeres VB második és háromszoros VB harmadik volt, a címet sosem sikerült elnyernie. 16 győzelem és 16 pole fűződik a nevéhez. 1956-ban megnyerte Le Mans-ban a 24 órás versenyt az Aston Martinnal. 1990-ben ő lett a negyedik F1-es pilóta, aki tagja lett a Motorsport Hírességek Csarnokának. 2000. március 21-én Károly herceg lovaggá ütötte a Királynő nevében. Nyugodjon békében!

Szólj hozzá