F1 sztorik 2.rész
Vicces történetek, érdekes tények.
Rengeteg érdekes, meglepő vagy akár mulatságos F1-es történet van. Ez ugyanúgy hozzátartozik a sporthoz, mint a drámák és botrányok. Most ezekből szemezgetek a teljesség igénye nélkül egy három részes posztban. Az első részt itt olvashatjátok.
2.rész
Sir Jackie Stewart első versenye Dél-Afrikában érdekes időpontban volt. 1964 szilveszterén volt az időmérő, 1965 január elsején pedig a futam. A 2. futamot Monaco rendezte öt hónap múlva május 30—án.
Még mindig Stewart: A skótnak mindig volt egy franciakulcs a versenyautóban. Ezt azután rendszeresítette, hogy egyszer nagy sebességnél elvesztette az uralmat autója felett és egy sövényen keresztül kirepült a pályáról, fejjel lefele landolva. A benzin teljesen átáztatta, de nem tudott kimászni a kormánytól. A csapattársa Graham Hill mentette meg, még azelőtt, hogy a benzin lángra kapott volna. Stewart pont egy magánföldön landolt, ahol a tulaj épp szerelt valamit. Hill kért tőle egy kulcsot, leszedni a kormányt. Akkoriban egy anyacsavart kellett ehhez letekerni.
Jackie Stewart
És ha már Stewartnál tartunk: A háromszoros világbajnok profi agyaggalamb lövész volt. Annyira, hogy a brit skeet-válogatott tagja volt és részt vett az 1960-as római olimpián.
De nem ő volt az egyetlen, aki máshoz is értett a versenyzésen kívül.
Guiseppe Farina ügyvéd volt, Nigel Mansell közlekedési rendőr, Schumacher és Berger pedig autószerelőként végzett az iskolában. Berger “örök” csapattársa, Alesi karosszérialakatos volt, csakúgy mint Rene Arnoux.
Ronnie Peterson liftszerelőként dolgozott, mielőtt profi pilóta lett. Reutemann pedig az F1 után vágyott más hivatásra és politikus lett. Egészen az argentín Santa Fe állam kormányzóságáig vitte.
Elio de Angelis és Gilles Villeneuve profi zongorista volt. '82-ben a dél-afrikai nagydíj előtt pilótasztrájk volt. Amíg vártak a versenyzők, elvonultak és ők ketten szórakoztatták a többieket egy zongorán. Eddie Jordan pedig kiváló dobos, volt szerencsém élőben is látni egy koncerten.
Eddie Jordan
Ron Dennis, egykori McLaren vezér egy autókereskedésben dolgozott a 60-as években. Moszkvicsokat importáltak a Szovjetunióból.
A Lotus úttörő megoldásairól volt ismert, ami nem véletlen. A csapat atyja, Colin Chapman repülőgépmérnök volt. Az ő autóin jelentek meg az első és hátsó szárnyak.
A mostani nemzedék már pilótának tanult, de azért van 1-2 kivétel.
Szirotkin mérnöki diplomával rendelkezik. Nico Rosberg pedig a londoni Imperial College-ba járt repülőgép mérnöki szakra, mielőtt végleg a versenyzés mellett döntött. Romain Grosjean pedig egy bankfiók alkalmazottja is volt egy rövid ideig.
Van még pár érdekes történetem:
Nelson Piquet 3-szoros brazil világbajnok például az anyja családnevét használja. Apja Brazília egészségügyi minisztere volt, és nem akarta hogy azzal azonosítsák. Ráadásul így apja tudta nélkül kezdhette karrierjét.
1977-ben Hockenheimben, Hans Heyer a Penske csapat tagjaként egyedülálló tettet hajtott végre. Akkoriban még előválogató is volt az időmérő edzésre, amit nem tudott teljesíteni és így nem tudta magát kvalifikálni a versenyre. Ám ez nem szegte kedvét és úgy döntött, ő már pedig versenyezni fog. A pályabírók nagyon el voltak foglalva valamivel, nem tűnt fel nekik, hogy emberünk az első kör végén becsatlakozott a versenybe. Egészen a kilencedik körig versenyzett, majd ki kellett állnia technikai probléma miatt. Ekkora már a bírák diszkvalifikálták. Azonban, mivel a pályán volt, a verseny rendszerébe is bekerült. Így történhetett meg, hogy az F1 történetében egyedüliként, egy versenyen belül a DNF (did not finished = nem fejezte be),a DNQ (did not qualify = nem jogosult az indulásra), és a DSQ (disqualified = diszkvalifikálták) is egy versenyző neve mellett szerepeljen.
Hans Heyer Hockenheimben
A Life csapat is büszkélkedhet egy negatív rekorddal. 1990-ben 14 versenyre neveztek be, viszont egy alkalommal se élték túl az előkvalifikációt és így nem indulhattak az időmérőkön sem.
A Benetton csapat viszonylag rövid ideig működött, bár ez idő alatt is értek el komoly sikereket. Például Schumacher 2 világbajnoki címet is nyert velük. Az első győzelmüket Gerhard Berger szerezte 1986-ban, majd 1997-ben az utolsót is.
Folyt.köv.