Mi történt eddig a 2020-as szezonban? Értékelés a szezon harmadánál - 1.rész
Eltelt hat futam a 2020-as szezonból. Ezt is megértük, így augusztus közepére. Mivel az F1 15-18 futammal számol ebben az „őrült évadban”, nagyjából most járunk a harmadánál, ami pont megfelelő arra, hogy megnézzük, hogy is állunk jelenleg. Ami biztos, az az, hogy idén Hamilton és Verstappen egy külön kategóriát képvisel, viszont a Mercedes technikai fölénye talán még nagyobb, mint '14-ben és '15-ben. A Red Bull a Ferrari és a Williams szinte egypilótás csapat lettek, bár más-más okokból kifolyólag. És kifejezetten érdekes végigkövetni, hogyan zajlik le a generációváltás, mivel elég szépen el vagyunk kényeztetve, ha azt nézzük, milyen szintet képvisel az új generáció. Vegyük szépen sorba a csapatok és versenyzőik teljesítményét a tabella alapján!
1. rész
A konstrüktőri Világbajnokság állása | ||
helyezés | csapat | pontok |
1 | MERCEDES | 221 |
2 | RED BULL RACING | 135 |
3 | RACING POINT | 63 |
4 | MCLAREN | 62 |
5 | FERRARI | 61 |
6 | RENAULT | 36 |
7 | ALPHATAURI | 16 |
8 | ALFA ROMEO | 2 |
9 | HAAS | 1 |
10 | WILLIAMS | 0 |
Az egyéni Világbajnokság állása 6 futam után | |||
helyezés | név | csapat | pontok |
1 | HAMILTON | MERCEDES | 132 |
2 | VERSTAPPEN | RED BULL RACING | 95 |
3 | BOTTAS | MERCEDES | 89 |
4 | LECERC | FERRARI | 45 |
5 | STROLL | RACING POINT | 40 |
6 | ALBON | RED BULL RACING | 40 |
7 | NORRIS | MCLAREN | 39 |
8 | PEREZ | RACING POINT | 32 |
9 | SAINZ | MCLAREN | 23 |
10 | RICCIARDO | RENAULT | 20 |
11 | VETTEL | FERRARI | 16 |
12 | OCON | RENAULT | 16 |
13 | GASLY | ALPHATAURI | 14 |
14 | HÜLKENBERG | RACING POINT | 6 |
15 | GIOVINAZZI | ALFA ROMEO | 2 |
16 | KVJAT | ALPHATAURI | 2 |
17 | MAGNUSSEN | HAAS | 1 |
18 | RAIKKÖNEN | ALFA ROMEO | 0 |
19 | LATIFI | WILLIAMS | 0 |
20 | RUSSELL | WILLIAMS | 0 |
21 | GROSJEAN | HAAS | 0 |
A Williams hatalmasat lépett előre az előző évhez képest teljesítményben. Bár még mindig a mezőny végén vannak, de már talán látszik a háttérben zajló emberfeletti munka eredménye. Legalábbis az egyik versenyzőjük teljesítményén. Russell többször is bevezette a csapatot a Q2-be, ami hatalmas fegyvertény az előző évekhez képest, bár a versenyeken eddig még ő sem tudott maradandót alkotni és a középmezőnnyel harcolni. Az autó már nem egy romhalmaz, bár még a jótól is messze van, de legalább elindultak valamerre, még ha csak egy pilótájuk van is a pályán. Mert Latifi bizony csak a pénze miatt van ott a másik autóban, és egyértelműen a mezőny leggyengébb pilótája. Ha már Hülkenberg szabad, lehet, hogy nem ártana elgondolkodni, mekkora segítségre lenne a további fejlődéshez az ő tapasztalata. Igazából majdnem mindegy, hogy a Haas-Alfa-Williams hármasból hova igazol jelenleg. De a grove-i alakulatot már ismeri, és érdekes projektnek tűnik mostanság, ráadásul végre lenne egy komoly mérce Russell mellett.
Összehasonlítás | ||
Időmérő | ||
RUSSELL | 5 – 1 | LATIFI |
verseny | ||
RUSSELL | 5 – 1 | LATIFI |
George Russell: Anglia nagy reménysége mindent kihoz ebből a technikából, amit csak lehet. Igaz, ez egyelőre „csak” arra elég, hogy a Q2-be bejusson az időmérők nagy részében, de őszintén szólva, ezért sem adott volna senki egy garast sem az év elején. A Mercedes juniorja óriási tehetség és már szinte mindenki Wolff csapatában szeretné látni de erre még várnia kell. A versenyeket elnézve, azért van még mit tanulnia, elkövetett egy-két buta hibát ami a versenyébe került és ez is közrejátszhat abban, hogy végül nem kapta meg Bottas ülését jövőre. Viszont a fő gond az, hogy nincs viszonyítási alap a nagyszerű teljesítményéhez, mert a csapattársa enyhén szólva sem állítja őt kihívás elé.
Nicholas Latifi: A kanadainak csak az a szerencséje, hogy van egy ülés az F1-ben, ami azé, aki többet fizet. Jelenleg a Latifi család óriási vagyona az, ami a csapatnál tartja, mert a teljesítménye bizony erre nem képes. Bár nem egyszerű egy ilyen autóval debütálni úgy, hogy ráadásul az új generáció egyik legnagyobb tehetsége a csapattársa, de igazából ez mércének is tökéletes. Ami azt jelzi hat futam után, hogy egyértelműen ő a rajtrács leggyengébb pilótája.
Gene Haas csapatának ami eddig az erőssége volt, mára egyértelműen az lett a leggyengébb pontja. A gond csak az, ezzel nem tudnak mit kezdeni, hiszen nincs közvetlen beleszólásuk a dolgokba. Az autó egységeinek 70%-a a Ferraritól jön, a kasztnit pedig részben a Dallara tervezi és ők is gyártják le. Ez eddig elég jól működött, de a Ferrari függés miatt, ha rossz az olaszok koncepciója, akkor az náluk hatványozottan érvényesül, csakúgy mint az Alfánál. Viszont ellentétben velük, az amerikai csapatnál nem apátia van, hanem hatalmas küzdeni akarás, és minden szalmaszálat igyekeznek elkapni, ami eléjük kerül. Kiváló példa erre a hungaroringi és silverstone-i futamok, ahol komoly stratégiai kockázatokat vállaltak. A Magyar Nagydíjon ez pedig ha nem is maradéktalanul (csak Magnussen tudta megvalósítani) de bejött a bátor húzás, ami jelzi, van élet a csapatban. Steiner pedig mindent kihoz a lehetőségekből, a pilóták már nem biztos. De legalább idén még nem mentek egymásnak.
Összehasonlítás | ||
Időmérő | ||
MAGNUSSEN | 5 – 1 | GROSJEAN |
verseny | ||
MAGNUSSEN | 3 – 3 | GROSJEAN |
Romain Grosjean: A francia nem a legjobb időszakát éli, de hát ehhez már kezdünk hozzászokni. Van néhány felvillanása versenyen, amiből látszik, nem véletlenül lett a mezőny tagja, de ez egyre ritkább, és nincs olyan verseny, amikor ne követne el egy-egy rá jellemző amatőr hibát. Sokan nem értették, miért tartotta meg Steiner erre az évre és bizony a teljesítményével nem is győzte meg a kétkedőket. Mára már csak az állandó panaszkodásra és az érthetetlen hibákra gondol mindenki, amikor szóba kerül a neve.
Kevin Magnussen: Tudom, ezzel egyedül vagyok, de továbbra is állítom, K-MAG a leg alulértékeltebb pilóta a rajtrácson. Ron Dennis sem hiába ragaszkodott hozzá és akarta megtartani Jenson Button helyett anno (végül a belső csatározások áldozata lett a dán szerződése). Igazi old-school kategória az, amit a vezetése képvisel, ami persze magával vonzza a bajt és a konfliktusokat is. Kiugró agresszivitása és bátorsága a pályán sokak szerint nem a mai F1-be való, de pont hogy ez a fajta mentalitás kell. A csapat stratégáinak különös és bátor döntéseit, pedig úgy néz ki, ő ki tudja autózni, francia csapattársával ellentétben. Kéne már neki egy jó autó vagy egy jobb csapat, de kezelhetetlensége miatt úgy tűnik, mára már csak a szintén különc Steiner bízik benne.
Az Alfa Romeo problémáját egy mondatban össze lehet foglalni: Ferrari. Az anyacsapatnak jelenleg sem ideje, sem kapacitása és mintha kedve sem lenne rendet tenni a 'B' csapatban. A teljes letargia és tanácstalanság jellemzi a gárdát, minden szempontból. Ami azért különös, mert Vasser személyében egy igen komoly csapatfőnököt találunk. De mintha egyszerűen nem tudna mit kezdeni a saját brigádjával. Hat futam után már egyértelmű, hogy ez a hajó elment és ők szépen ott ragadtak a kikötőben. Miközben az egyik autójukban ott egy világbajnok. Bár Barcelonában felcsillant a remény, amikor Kimi váratlanul idén először a Q2-ben találta magát, de ez inkább a finn zsenialitásának köszönhető, nem a csapatnak. Csak az óriási szerencsének köszönhető, hogy Giovinazzi szerzett két pontot, mert nagy valószínűség szerint nem is lesz több, a formájukat elnézve.
Összehasonlítás | ||
Időmérő | ||
GIOVINAZZI | 4 – 2 | RAIKKÖNEN |
verseny | ||
GIOVINAZZI | 2 – 4 | RAIKKÖNEN |
Kimi Raikkönen: 2007 elnyűhetetlen bajnokáról tudjuk, nem szokása feladni a harcot, de nagy kérdés, mennyire motiválja az, hogy messze a pontszerző zónán kívül csatázik, úgy, hogy esélye sincs előre lépni. Az időmérőkön, bár összeségében vesztésre áll eddig, a futamokon nem kérdés ki a jobb. Ha nincs a letört első szárnya, meg az önálló életre kelt kereke, az a szám egy sima 6-0-ás különbség. Kimit mindenki szereti, egy igazi legenda, a Ferrari utolsó világbajnoka és szeretjük a mezőnyben tudni, de nem biztos, hogy ezzel ő is így van mostanság. Bwoah :D
Antonio Giovinazzi: Az olasz messze elmarad attól idén is,mint amit a Ferrari várt tőle, hiába szerzett 2 pontot. Most már talán ki lehet jelenteni, a mezőny egyik leggyengébb pilótája és nem is csodálkoznánk rajta, ha nem kapna még egy évet a csapattól.
Az AlphaTauri mindig is érdekes helyzetben volt, hiszen nekikelsősorban nem az eredmény a lényeg. Ha jön valaki a junior programból, aki elég jó, egyből megy is tovább a nagycsapatba. Na meg persze fordítva: ha nincs meg az elvárt teljesítmény, már passzolják is vissza, és egy megtört pilótával kell folytatniuk az évet. Jelenleg mindkét pilóta elmondhatja magáról, hogy már megjárta a Red Bullt, de nagyon úgy tűnik, hogy míg Kvjat nem találja régi önmagát, addig Gasly az egyik legjobb formában lévő pilóta a mezőnyben per pillanat. És van rá némi esély, hogy lesz egy újabb csere a jövőben közte és Albon között, bár erre ne tegyen senki nagy összeget. Az Alpha Tauri a senki földjén mozog, hiszen az előtte lévő csapatok elérhetetlenek a számukra (bár Gasly folyamatosan képes borsot törni az orruk alá), a mögöttük lévők pedig semmilyen veszélyt nem jelentenek rájuk. A legfőbb probléma viszont az, hogy a Red Bull pilótapolitikáját ismerve, nem túl valószínű a maradásuk a csapatnál a következő évre. Szóval vagy meggyőzik most Hornert és Markót arról, hogy nekik a nagy csapatban van a helyük, vagy új csapatot kell keresniük.
Összehasonlítás | ||
Időmérő | ||
GASLY | 6 – 0 | KVJAT |
verseny | ||
GASLY | 3 – 3 | KVJAT |
Pierre Gasly: A francia egyértelműen élete formájában van és nyugodtan mondhatjuk, ő a az AlphaTauri Verstappenje. Fantasztikus időmérőket megy, messze túlteljesítve az autó teljesítményét és a futamon sem adja alább. Képes megverni a Renault-kat, és gyakran komoly fejtörést tud okozni a Ferrariknak is, sőt még Albon is megszenved vele. Ha picivel több szerencséje van, simán lehetne pár hellyel előrébb az összetettben. Lehet kalapot emelni a teljesítménye előtt. Hogy mit hoz neki a jövő, az nagy kérdés. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy neki a Red Bullban kéne folytatni, hiszen ott szinte minden csak Verstappenről szól. Inkább azt az utat kéne neki bejárnia, mint amit Sainz és biztos hogy megállná a helyét bárhol. Ha kiderülne, hogy elválik az energia italosoktól, akkor az egyik legkapósabb versenyző lenne a pilótapiacon. Jelenleg viszont csak élvezzük a teljesítményét és azt, ahogy megfricskázza a nagyokat.
Daniil Kvjat: Az orosz nem mondható a legszerencsésebb pilótának idén, rengeteg technikai gondja volt. És egyenlőre övé a szezon eddigi legnagyobb bukása, ami szintén nem rajta múlott. Többször is kinézett neki egy erős pontszerzés de csapattársával akkor sem tudná a lépést, ez biztos. Neki tényleg ez az utolsó esélye arra, hogy meggyőzze a csapatokat, jó választás lenne. A Red Bullnál már biztos, hogy nem számolnak vele hosszabb távra pedig már megmutatta, hogy ennél többre is képes. De félő, ez egy újabb kisiklott karrier lesz, a RB pilóták sorában.
Ha a Ferrariról nem nagyon sok jót mondani, akkor ez a Renault-ra is igaz. Sőt! Ha onnan közelítjük meg a dolgokat, hogy mindkettő gyári istálló akik egyúttal motorgyártók is, akkor a Ferrari legalább egyértelműen jobb a partnereinél, míg a franciákat bucira veri a McLaren azzal a motorral, amit tőlük vesznek. És a Red Bull – Renault szakítás óta tudjuk, a francia alakulat nem az a csapat, akik csak úgy mindent megtesznek azért, hogy a partnerük a lehető legjobban szerepeljen azután, hogy kvázi kijelentették „köszi, inkább nézünk valami jobbat”. A Renault visszatérése óta egyre lejjebb csúszik, bármit csinálnak. Ha a Ferrarinál két sikertelen év után Binotto fejét követelik, felvetődik a kérdés, hogy mire fel ez a nagy türelem az Abiteboul-Prost párosnak? A versenyzőikre nem foghatják, a motorra sem nagyon (főleg, hogy jelenleg a Ferrarié a leggyengébb egység), látva a McLaren eredményeit. Ez már nagyon kínos, és egyre kevésbé nézi jó szemmel a francia állam a pénztemetőjét, hiszen mégiscsak ők a legnagyobb tulajdonosai a márkának.
Összehasonlítás | ||
Időmérő | ||
RICCIARDO | 5 – 1 | OCON |
verseny | ||
RICCIARDO | 4 – 2 | OCON |
Daniel Ricciardo: Az ausztrál már belátta, élete legrosszabb döntése volt aláírni a Renaulthoz és ahogy az várható volt, az első adandó alkalommal le is lép tőlük, amiből a nyilatkozatok alapján lett is egy kis sértődés. Volt egy két jobb eredménye, de szemmel láthatóan szenved az autóval, amin úgy tűnik egyenlőre semmilyen fejlesztés nem segít. Ennek elllenére látszik, ki az úr a háznál és magabiztosan veri francia csapattársát, és meg–meg villantja tehetségét. De csodát ő sem tud tenni. Viszont a rá jellemző módon, legalább élvezi a csatákat, még ha azok a középmezőnyben zajlanak, akkor is. Tipikus példája annak, amikor a csapat nem tud felnőni versenyzője kvalitásaihoz.
Esteban Ocon: Talán a legtúlértékeltebb pilóta a mezőnyben. Semmiképp sem rossz, de valljuk, be, ezeket az eredményeket Hülkenberg is hozta volna. Ami a javára írható, hogy úgy tűnik, jót tett neki az egy év tesztpilótai állás a Mercedesnél, és már nem olyan meggondolatlan a pályán, mint előtte Perez csapattársaként a Force Indiánál. Volt már jó versenye, de RIC-től még azért kicsit messze van, főleg az időmérőkön. Jövőre pedig Alonso csapattársa lesz, úgyhogy ez a két év egyértelműen sorsdöntő a karrierjében.
Itt olvashatod a 2-ik részt.